Rely Dakar: už o 5 dní štart pretekov s pečaťou smrti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: examiner.com
Účastníci Dakaru hovoria, že táto najťažšia rely je láskou na celý život. No ona je taká krutá, že mnohých pretekárov práve oň pripravila. Zubatá však kosila aj medzi divákmi. Od roku 1979 mala na slávnom podujatí smrť pôst iba počas štyroch ročníkov!
Práve táto tienistá stránka pretekov je už roky predmetom vášnivých diskusií. Kritici dokonca zašli tak ďaleko, že organizátorov obviňujú z cynizmu a absolútnej bezohľadnosti. Zo svojich výčitiek neubrali ani po tom, čo sa Dakar presťahoval do Južnej Ameriky. Neustále poukazujú na fakt, že účastníci si napríklad platia aj za cínovú truhlu. Podľa nich tak usporiadateľ dáva najavo, že s úmrtiami jednoducho počíta. Napriek tomu kvôli ziskom naďalej zvyšuje náročnosť podujatia.
Proti týmto tvrdeniam hovorí skutočnosť, že záujem o najväčšie motoristické dobrodužstvo neutícha. Skôr naopak. (Počas 30 ročníkov ho absolvovalo vyše 13 tisíc pretekárov.) A každý zo štartovnej listiny vie, že ide do nebezpečnstva.
"Sú koncentrovaní, kalkujú, snažia sa predvídať. Vedia, čo znamená jedna jediná chyba. Preto by som slovo hazard v súvislosti s touto rely nikdy nepoužil. Tí ľudia majú odvahu, čo však neznamená, že nemajú strach. Je to možno kruto povedané, ale strach a smrť k Dakaru patria," napísal v roku 2011 pre portál iDnes.cz jeho 9-násobný účastník Ivo Kaštan.
Vlani si najnáročnejšie motoristické podujatie na svete vyžiadalo štyri obete. Celkovo má na svojom konte už 61 krížikov.
Nikto sa teda nediví, že keď sa hocikoho z pretekárov spýtate na ambície, ako prvé povie, zostať zdravý a dôjsť do cieľa Dakaru. Až potom začne hovoriť o konkrétnom umiestnení.
Obete Rely Dakar:
1978/79 - motocyklista
1979/80 - 0
1980/81 - traja talianski novinári zmizli v púšti
1981/82 - motocyklista Bert Osterhuis (Hol.), novinárka Ursula Zentschová (Fr.) a divák (dieťa) v Mali
1982/83 - motocyklista Jean-Noel Pineau (Fr.) a divák (dieťa) v Mali
1983/84 - diváčku v Burkine Faso zrazil Range Rover
1984/85 - divák (dieťa) v Nigeri, jeden mŕtvy pre zrútení helikoptéry v Maroku
1985/86 - motocyklisti Jasuo Kaneko (Jap.) a Jean-Paolo Marinoni (Tal.), pri havárii helikoptéry zahynuli - riaditeľ rely Thierry Sabine (Fr.), pilot Francois-Xavier Bagnoud (Švajč.), popová speváčka Daniela Belavoinová (Fr.), novinárka Nathalie Odentová (Fr.), televízny technik Jean-Paul Fur (Fr.)
1986/87 - francúzsky novinár
1987/88 - kamionista Kees van Loewenzijn (Hol.), automobilový jazdec Patrick Canado (Fr.), divák (dieťa) z Mali, motocyklista Jean-Claude Huger (Fr.), diváčka z Maurícia, divák (dieťa) z Maurícia
1988/89 - 0
1989/90 - novinár Kaj Salminen (Fín.)
1990/91 - servisman Charles Cabannes (Fr.) - zavraždili ho, jeden z lekárov sprievodného konvoja Petitjean (Fr.)
1991/92 - dvaja francúzski jazdci sprievodných vozidiel, motocyklista Gilles Lalav (Fr.)
1992/93 - 0
1993/94 - motocyklista Michel Sansen (Belg.)
1994/95 - 0
1995/96 - kamionista Laurent Gueguen (Fr.), divák (dieťa) z Guiney
1996/97 - motocyklista Jean-Pierre Leduc (Fr.)
1997/98 - piati civilisti po čelnom náraze vozidla v Mauretánii
2001/02 - člen sprievodného tímu Toyoty
2002/03 - spolujazdec v súťaži automobilov Bruno Cauvy (Fr.)
2004/05 - motocyklista Jose Manuel Perez (Šp.), víťaz súťaže motocyklov z rokov 2001 a 2002 Fabrizio Meoni zomrel počas 11. etapy na infarkt, dvaja belgickí motocyklisti zo sprievodného tímu po zrážke s kamiónom, 5-ročné senegalské dievčatko vbehlo pod servisný nákladný automobil
2005/06 - motocyklista Andy Caldecott (Austr.) po havárii v 9. etape, desaťročný guinejský chlapec Boubacar Diallo - zrazil ho automobil v 13. etape, 12-ročný chlapec - zrazilo ho vozdilo podporného tímu v 14. etape
2006/07 - juhoafrický motocyklový jazdec Elmer Symons (29 rokov) zahynul vo 4. etape po nehode na 142. kilometri,
v 14. etape zomrel motocyklista Francúz Eric Aubijoux, podľa prvých informácií išlo o zlyhanie srdca, neskôr organizátori pripustili, že doplatil na zranenia spôsobené nehodou
2009 (jazdí sa na území Argentíny a Čile) - francúzskeho motocyklistu Pascala Terryho našli mŕtveho po 4. etape, pričom bol nezvestný už od 2. etapy zo Santa Rosy do Puerto Madryn, dvaja peruánski civilisti zomreli po čelnej zrážke ich auta so sprievodným kamiónom pretekov
2010 - v 2. etape zomrela Natalia Garcíová, ktorú zrazilo vozidlo nemecko-švajčiarskej posádky Mirco Schultis, Ulrich Leardi. K nešťastnej udalosti došlo počas etapy do Cordóby asi 1,5 km pred mestečkom Alpa Corral. Garcíová stála na nebezpečnom mieste mimo nebezpečnej zóny, Schultis nezvládol zákrutu a vletel medzi divákov. Dvadsaťosemročná Argentínčanka zomrela po prevoze do nemocnice
2011 - dvaja členovia podporného tímu Rely Dakar zomreli po zásahu elektrickým prúdom
prvou obeťou bola 28-ročná žena, v úvodnej etape ju zrazilo auto jedného z účastníkov
zomrel 48-ročný Argentínčan Marcelo Reales, ktorého dodávka sa zrazila s autom jeho krajana, pretekára Aduarda Amora.