Jasno
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Phelpsova cena narástla na 100 miliónov dolárov
Zdielať na

Phelpsova cena narástla na 100 miliónov dolárov

Zdroj: SITA

Riziko presýtenia trhu značkou Phelps

Presnejšie, 100 miliónov dolárov. Príjem zo starých aj nových sponzorských zmlúv je predovšetkým dielom Phelpsovho agenta a riaditeľa marketingového domu Octagon Petra Carlislea. Speedo ušilo na mieru najúspešnejšieho olympionika všetkých čias superrýchle plavky LZR Racer, Carlisle zase vyváženú marketingovú stratégiu. Aj v tejto branži totiž platia pravidlá podobné tým v športe. Olympijský úspech treba kuť, kým je horúci, a pritom sa nedať strhnúť závratným tempom. Inak je tu riziko presýtenia trhu značkou Phelps. Carlisle prezieravo rozkladá svoje aktivity na väčší priestor - zmluvne pokrýva najmä dejiská americkej plaveckej série, ale aj dynamickú Čínu. Phelps je dieťa multimediálneho veku, má svoju vlastnú internetovú stránku a vyhradené sekcie na adresách swimroom a youtube, sú mu venované špeciálne blogy. Počet jeho "phanúšikov" v USA dosahuje číslo 1,5 milióna, teda takmer toľko, ako má prezidentský kandidát Barack Obama. Napriek tomu má plavecké podnikanie svoje nástrahy. "Televízne pokrytie dosahuje maximum iba počas olympijských hier. Štyri roky medzi nimi je možnosť sledovať plávanie nižšia. Preto mu musíme vytvoriť jeho vlastnú platformu," uvedomuje si Carlisle a jeho slová potvrdzuje aj ďalší expert na oblasť podnikania v športe Andrew Bergstein z Pennsylvania State University: "Je pravdepodobne najúspešnejším plavcom v dejinách. Ale plávanie nie je basketbal alebo americký futbal."
Aj preto Phelps už v roku 2003 uzavrel so svojím dodávateľom plaviek Speedo zmluvu, ktorá mu mala vyniesť 1 milión dolárov v prípade, že prekoná rekord Marka Spitza a získa na jedných OH viac ako sedem zlatých medailí. Týmto ťahom Carlisle držal priaznivcov a médiá
v napätí prakticky celých 5 rokov. A veľký príbeh s napätím, to je aj záujem sponzorov a médií. Ten stúpol k výšinám po pekinských OH. Iba nedávno Phelps predal práva na knihu z dielne Free Press "Zrodený pre úspech", vystúpil v Šou Oprah Winfreyovej a bude účinkovať v komediálnom sobotnom varieté "Saturday Night Live". V septembri sa jeho tvár objaví na 10 miliónoch škatuliach kukuričných lupienkov Kellogg's.
Pred presýtením trhu varuje David Carter zo Športovo-obchodného inštitútu z Univerzity Južná Kalifornia: "Nesmie skočiť na každú ponuku. Inak jeho značka stratí na cene." Aj preto Carlisle zatiaľ obmedzil zoznam inzerentov na značky Visa, Speedo, AT&T, Omega, Kellogg's, Pure Sport, Rosetta Stone a nasledujúcich šesť mesiacov k nim pribudnú iba traja či štyria.
V Amerike nemožno zabúdať ani na dobročinné aktivity, Phelps svoju ľudskú tvár ukázal poukázaním miliónovej prémie od Speeda nadácii, ktorá s pomocou jeho mena bude popularizovať plávanie medzi deťmi. Britský výrobca plaviek sa navyše angažuje aj v edukačnom projekte "Snívaj, plánuj, dosiahni", v ôsmich mestách USA ho spustí kto iný, ako stelesnenie splnených športových ambícií Phelps. "Naučil som sa, že prostredníctvom vzdelania, správneho plánovania, kladenia cieľov a rozhodovania sa dá dosiahnuť čokoľvek," povedal 23-ročný Baltimorčan, ktorého vychovávala matka v rozvedenej rodine.