Zatiahnuté
Bratislava
Alfonz
28.1.2023
Zatiahnutá brzda príčinou katastrofy JAK-42D? Nie...
Zdielať na
Hokej

Zatiahnutá brzda príčinou katastrofy JAK-42D? Nie...

Spôsobila leteckú katastrofu, pri ktorej zahynul Pavol Demitra, zatiahnutá ručná brzda lietadla JAK-42? Experti o tom pochybujú!

Záznam čiernych skriniek lietadla Jak-42, ktoré sa zrútilo pred týždňom v stredu neďaleko letiska Tunošna a zahynulo pri ňom 37 členov hokejového tímu Lokomotivu Jaroslavľ cestujúcich na úvodný zápas KHL do Minska a 7 členov posádky, nepotvrdili teóriu o zatiahnutej brzde kolies podvozku, ktorá sa objavila v utorkových ruských médiách.

Vyšetrovateľ brzde neverí

Podľa médií mali piloti zabudnúť pred štartom odistiť parkovaciu brzdu. "Žiadne záznamy parametrov štartovacieho manévru nepotvrdzujú túto teóriu a toto tvrdenie nie je ničím podložené. Ak by k takej situácii došlo, teda keby piloti brzdu neuvoľnili, lietadlo by sa pravdepodobne odtrhlo od podvozku a nemohlo by odštartovať," skonštatoval pre ruskú agentúru Interfax zdroj blízky vyšetrovateľom leteckého nešťastia.

Potvrdili to aj skúšobní piloti Sergej Knyšov a Magomed Tolbojev. Podľa Knyšova sa pokus odštartovať s lietadlom, ktoré ma zabrzdené kolesá podvozku, podobá snahe jazdiť autom so zatiahnutou ručnou brzdou. "Niečomu takému sa dá len ťažko uveriť. Navyše ak pilot vidí, že sa mu pri štarte nedarí zvýšiť rýchlosť stroja, musí lietadlo jednoducho zastaviť," vysvetľoval Kryšov.

Chýbali stopy po brzdení

Podľa Tolbojeva by pokus o štart so zabrzdeným lietadlom Jak-42 musel zanechať jednoznačné stopy na štartovacej dráhe. "Predstavte si, že máte zabrzdené kolesá, tri motory pracujú na plný výkon a lietadlo váži približne 40 ton. Ak by kolesá boli zabrzdené, museli zostať stopy na štartovacej dráhe," poznamenal Tolbojev.

Vyšetrovatelia sa potom, ako vylúčili technické problémy Jaku-42, sústreďujú na postup posádky. Zdá sa, že obaja piloti mali s lietadlom tohto typu málo skúseností.

Neskúsení piloti

Kapitán Andrej Solomencov mal na ňom nalietaných len 1400 hodín, pričom kapitán by mal mať zvyčajne nalietaných 8 - 10 tisíc hodín. Druhý pilot Igor Ževelov sa len nedávno preškolil z Jaku-40 na Jak-42, na ktorom nemal nalietaných viac ako 400 hodín. Podľa záznamov hlasov z kokpitu odovzdal unavený kapitán Solomencov riadenie stroja pri štarte neskúsenému Ževelovovi a nekontroloval ho. Ten sa snažil lietadlo silou-mocou zdvihnúť do vzduchu, dokonca za štartovacou dráhou. Ukázali to stopy v tráve vo vzdialenosti 400 m za koncom štartovacej dráhy na letisku Tunošna.

Ďalšou príčinou havárie, pri ktorej zahynul aj slovenský hokejista Pavol Demitra, by mohlo byť opomenutie posádky vypnúť obmedzovač otáčok motora.

Svetlo do prípadu by mala vniesť výpoveď jediného človeka, ktorý prežil katastrofu - palubného inžiniera Alexandra Sizova. Jeho zdravotný stav sa postupne zlepšuje, lekári ho označujú za vcelku uspokojivý, no vyšetrovateľov zatiaľ k nemu odmietajú pustiť. Stať by sa tak mohlo najskôr počas víkendu. Oficiálnu bodku za prípadom by mala dať správa Medzištátneho leteckého výboru (MAK).

ISIFA

Súvisiace články