Jak-42 štartoval so zatiahnutou ručnou brzdou?!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Lietadlo s hokejistami Lokomotivu Jaroslavľ, ktoré sa zrútilo minulý týždeň v stredu a na jeho palube zahynulo 44 osôb vrátane Pavla Demitru, možno štartovalo so zatiahnutou ručnou brzdou!
V utorok o tom informoval ruský internetový portál mk.ru s odvolaním sa na zdroj blízky k tímu vyšetrovateľov. "Pravdepodobne zabudli uvoľniť brzdu podvozku. Ukazuje to aj priebeh štartu," povedal nemenovaný expert.
Po rozbore čiernych skriniek, ktorý nepoukázal na poruchu motorov, nekvalitné palivo ani poškodenú karosériu, sa vyšetrovatelia zamerali na postup posádky - kapitána Andreja Solomencova a druhého pilota Igora Ževelova. Ukázalo sa dokonca, že s lietadlom typu Jak-42 mali málo skúseností.
Pilot nevypol obmedzovač obrátok motora!
Ruský denník Moskovskij komsomolec tvrdí, že výsledky vyšetrovania ukazujú na to, že pilot nevypol obmedzovač obrátok motora, teda ekvivalent ručnej brzdy u auta! "Toto zariadenie sa používa iba v čase, keď lietadlo stojí. Sila motorov stačí k rozjazdu, ale je už problém dosiahnuť potrebnú štartovaciu rýchlosť," píše denník, ktorý sa odvoláva na zdroj oboznámený so stavom vyšetrovania.
Zlá komunikácia medzi pilotmi?
K tragédii mohla viesť zlá komunikácia medzi prvým a druhým pilotom. Kapitán lietadla sa totiž údajne pred štartom necítil dobre a bol nútený odovzdať riadenie svojmu kopilotovi. Ten sa ale na stroji iba zaúčal a pravdepodobne sa spoliehal na to, že kapitán stroje zariadenia vypol. Svietiacej kontrolky si buď nevšimol, alebo ju ignoroval, keďže sa lietadlo rozbehlo. Na nápravu bolo potom už neskoro.
Rovnaká chyba znemožnila podľa periodika v roku 2005 štart boeingu americkej spoločnosti Kalitta Air z letiska v Chabarovsku. Vtedy sa to našťastie skončilo iba zničenými pneumatikami bez vážnejších následkov.
lifenews.ru