Havária Jak-42: Lietadlu smrti končilo o pár dní povolenie!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Prevádzkovateľ odteraz neslávne známeho ruského lietadla Jak-42D mal nielen problémy s bezpečnosťou, ale nedávno bol dokonca bez licencie! Dve z troch lietadiel v jeho flotile dokonca majú zakázané lietať do krajín Európskej únie. Podľa portálu technet.cz sa to však havarovaného lietadla netýkalo...
Všetky tri lietadlá, teda havarovaný Jak-42 s hokejovým tímom Lokomotiv Jaroslavl na palube a dve menšie Jak-40 prevádzkuje ruská spoločnosť Yak Service. Už pred dvoma rokmi mala problémy s bezpečnosťou prevádzky, preto jej orgány Ruskej federácie na štyri mesiace odobrali licenciu. Zákaz platil od 23. júna do novembra 2009. V nasledujúcom roku prišla spoločnosť ešte aj o povolenie lietať do krajín EÚ s Jak-40. Jak-42D s registráciou RA-42433 povolenie mal.
Prečo Jak-42 havaroval?
Prvé informácie zatiaľ príčinu tragédie neuvádzajú, problémom mohol byť ako technický problém, tak aj zlyhanie ľudského faktoru. Lietadlo sa však zrútilo krátko po štarte a dopadlo len niekoľko stoviek metrov od štartovacej dráhy.
Lietadlu končilo povolenie!
Stroj však bol vyrobený ešte len v roku 1993 rovnako ako vznikla spoločnosť Yak Service. Bol v prevádzke vo VIP salónnej verzii pre 73 pasažierov a členov posádky. Podľa serveru russianplanes.net malo lietadlo nalietaných k 1. januáru 2011 6310 hodín a za sebou má 3026 štartov a pristátí. Agentúra Itar-Tass uvádza zase viac než 20 tisíc hodín. Platný certifikát do ďalšej servisnej prehliadky mal skončiť 1. októbra 2011!
Podľa nalietaných hodín tak lietadlo nemalo byť ani na konci svojej životnosti, ktorá je zvyčajne plánovaná u Jak-42 na až 30 000 nalietaných hodinách. Záleží však na počtu štartov a pristátí. Ani vek 18 rokov nie je pre dopravné lietadlo žiadnym extrémom. Veď staršie lietadlá stále lietajú aj u veľkých európskych aeroliniek a vo svete sú bežne v prevádzke aj lietadlá zo 70. rokov.
aviaphoto.ru
Jak-42 lietal aj v Česku
Konštrukčná kancelária Jakovlev začala vyvíjať model 42 už na začiatku 70. rokov 20. storočia. Mala vytvoriť prúdové lietadlo, ktoré by postupne nahradilo zastaralé turbovrtuľové Iljušiny IL18 a prúdové Tu-134. Prvý prototyp vzlietol v roku 1974, do prevádzky spoločnosti Aeroflot sa lietadlo dostalo až v roku 1980.
Fungovanie lietadla ale nebolo od začiatku bezproblémové. Výrobca preto predstavil v roku 1984 inovovanú verziu Jak-42D. Celkovo bolo vyrobených 178 lietadiel typu Jak-42 a výroba bola ukončená na prelome rokov 2002 a 2003. Väčšina z nich lieta v Rusku alebo krajinách bývalého Sovietskeho zväzu. Ďalší pôvodní odberatelia boli z Afriky, Ázie a strednej Ameriky. V polovici 90. rokov si jeden Jak-42 prenajímala aj česká spoločnosť Škoda Air.
Havária pri Jaroslavle nie je jediná
Podľa databázy leteckých nehôd Airdisaster.com je dnešná havária štvrtou u lietadla Jak-42. V roku 1982 havarovalo lietadlo Aeroflotu, zomrelo všetkých 132 cestujúcich na palube. Ďalšia havária sa odohrala v roku 1999 vo Venezuele, kde havarovalo zase lietadlo spoločnosti Cubana de Aviacion. Zomrelo 22 ľudí na palube. V roku 2003 havaroval v Turecku inovovaný model Jak-42D ukrajinskej spoločnosti Ukranian Mediterranean Airlines, zahynulo všetkých 75 pasažierov.
Podľa štatistiky Aviation-safety.net je dnešná havária naopak šiestou pre typ Jak-42.
Slávny je práve Jak-40
V dopravnej verzii lietadlo pojme 120 cestujúcich a troch členov posádky. Má dolet 4000 kilometrov, maximálnu rýchlosť 740 kilometrov za hodinu a maximálnu vzletovú hmotnosť 57 ton. Trup na dĺžku meria 36,38 metrov a rozpätie krídel je 34,88 metrov. Poháňajú ho tri motory Lotarev D-36 s ťahom 63,7 kN uložené v zadnej časti trupu, nie na krídlach. Dnes sa táto koncepcia nepoužíva, v 60. a 70. rokoch ale bola obľúbená u ruských a amerických dopravných lietadiel.
Konštrukčná kancelária Jakovlev sa preslávila predovšetkým predchodcom modelu Jak-42, ktorý nesie označenie Jak-40. Obe lietadlá sú si podobné, konštrukčne starší model 40 je však menší, má dĺžku 20,36 metrov a pojme 32 pasažierov. Tiež má trojicu motorov v zadnej časti trupu. Jak-40 mali v prevádzke aj Československé aerolínie. Celkovo sa v rozmedzí rokov 1966 až 1981 vyrobilo vyše 1000 kusov tohto lietadla.
lifenews.ru