Polojasno
Bratislava
Aurel
25.10.2024
F1: V nedeľu v Melbourne oneskorený štart sezóny
Zdielať na

F1: V nedeľu v Melbourne oneskorený štart sezóny

Zdroj: TASR

Po 133-dňovej prestávke sa v nedeľu 27. marca v melbournskom Albert Parku Veľkou cenou Austrálie začne nový ročník majstrovstiev sveta formuly 1.

Titul obhajuje najmladší šampión v histórii F1 23-ročný Nemec Sebastian Vettel na Red Bulle, pričom rakúska stajňa Dietera Mateschitza bude chcieť zopakovať aj triumf v Pohári konštruktérov. Ani jazdec, ani jeho tím sa však v Austrálii doteraz nikdy z víťazstva netešili.

Najpopulárnejší motoristický seriál mal mať pôvodne za sebou už prvú zastávku z 20 veľkých cien, ktoré boli v pôvodnom programe. Nepokojná politická situácia na Blízkom východe však zasiahla aj Bahrajn a tak tamojšiu veľkú cenu na okruhu v Sakhire museli organizátori zrušiť. Aktuálne nie je jasné, koľko pretekov bude mať sezóna 2011. Bahrajnské podujatie bolo zatiaľ odložené na neurčito. O jeho osude a prípadnom náhradnom termíne by mala Medzinárodná automobilová federácia FIA rozhodnúť 1. mája. Výnimočný stav aktuálne platiaci v ostrovnom kráľovstve v Perzskom zálive, ako aj vojenský zásah v Líbyi však pre osud VC Bahrajnu neveštia nič dobré. Otáznik visí aj nad Veľkou cenou Indie. Nové podujatie má premiéru naplánovanú na 30. októbra. Dovtedy však musí trať schváliť FIA. Pred rokom boli v podobnej situácii organizátori VC Kórejskej republiky, ktoré schválenie trate dosiahli až za dramatických okolností 11 dní pred konaním samotných pretekov a tamojšie podujatie sa išlo v podmienkach provizórnej infraštruktúry. India figurovala už v minuloročnom kalendári, no ešte pred začiatkom sezóny z neho vypadla, keďže výstavba nového okruhu výrazne meškala.

Okrem nového okruhu čaká na dva tucty pilotov v tucte tímov ešte niekoľko noviniek a zmien. Tou najväčšou je nový dodávateľ pneumatík. Po 14 rokoch, 6 z nich v monopolnej pozícii, sa z F1 stiahol japonský výrobca Bridgestone. Nahradí ho talianska značka Pirelli. Pre milánsku firmu je to už tretí návrat do sveta najrýchlejšej motoristickej disciplíny, kde pôsobila v rokoch 1950-58, 1981-86 a 1989-91. Na konte má 44 víťazstiev z 200 štartov. Pneumatiky a zmesi pre F1 začala pripravovať ešte v uplynulej sezóne, keď ich na monoposte Dallara GP2 testovali Nick Heidfeld, Romain Grosjean a Pedro de la Rosa. Predsezónne testy tímov F1 ukazujú, že vo väčšine pretekov bude treba tri výmeny pneumatík. Ich vývoj bude pokračovať ďalej, spolupracovať budú všetky tímy, ktoré dostanú v piatkových tréningoch k dispozícii nový typ zmesi "extra hard" určený pre trate s extrémnym opotrebovaním pneumatík.

Opäť sa vracia pravidlo 107 %. Jazdec, ktorý v prvej časti kvalifikácie budem mať svoj najlepší čas horší o viac ako 7% od absolútne najrýchlejšieho času v tejto časti kvalifikácie, sa do samotných pretekov nekvalifikuje.

V technickej časti je najväčšou novinkou zavedenie "pohyblivého" zadného krídla. Toto umožní zmenu jeho nastavenia priamo počas jazdy, čo prinesie zrýchlenie monopostu o približne 15 km/h. Toto nastavenie však budú môcť jazdci využiť len na určitých vyznačených miestach okruhu. FIA zmenšila rozmery technickej novinky spred dvoch rokov - difúzorov, ktoré môžu byť len jednoduché. Pamätné dvojité difúzory, ktoré pomohli pred dvoma rokmi Brawnu GP k nečakanej dominancii v seriáli MS, sú definitívne zakázané. Rovnaký osud postihol aj takzvané "F-šachty" meniace prítok vzduchu na zadné krídlo, s ktorými prišiel vlani McLaren. Použitie systému akumulovania brzdnej energie KERS je pre každý tým dobrovoľné. Prevodovky budú musieť vydržať päť pretekov miesto minuloročných štyroch.

Úpravy sa dočkali aj "disciplinárne" pravidlá. FIA podstatne presnejšie a prísnejšie stanovila jazdecké pravidlá na trati, ktoré majú zabrániť nebezpečnému a bezohľadnému spôsobu pretekania sa. Traťový komisári budú môcť udeliť pri ich porušení pokuty od 100 000 do 250 000 USD.

V kokpitoch elitného kvarteta tímov Red Bullu, McLarenu Ferrari a Mercedesu sa neudiali žiadne zmeny. Znamená to, že svetový šampión Kimi Räikkönen z roku 2007 bude už druhú sezónu po sebe vo F1 chýbať. Fínsky 31-ročný "Iceman" si dal totiž po vyplatení zmluvy vo Ferrari podmienku na pokračovanie kariéry len v tíme, ktorý má šancu na majstrovský titul. Spomedzi elitnej desiatky jazdcov uplynulej sezóny tak bude chýbať len 8. muž vlaňajšieho šampionátu Robert Kubica. Poľský pilot sa vážne zranil 6. februára na Ronde di Andora Rally v talianskej Ligurii, kde po havárii takmer prišiel o ruku. Keďže na okruhy sa nevráti skôr ako o rok, jeho miesto v Renaulte získal Nemec Nick Heidfeld. V šampionáte sa objavia štyria úplní nováčikovia. V kokpite Williamsu sa predstaví 26-ročný víťaz minuloročnej série GP2 Pastor Maldonado z Venezuely. Force India angažovalo 26-ročného Brita Paula di Restu, ktorý bol v uplynulej sezóne šampiónom v pretekoch továrenských aut DTM. Vicemajster vlaňajšej série GP2 mladý 21-ročný Mexičan Sergio Pérez si vyskúša F1 v Sauberi a asi najväčším prekvapením je angažovanie 25-ročného Belgičana Jérôma d'Ambrosia tímom Virgin. Po 5-ročnej pauze sa do F1 vracia v tíme Hispania Ind Narain Karthikeyan. V sezóne 2011 sa predstavia aj dvaja jazdci, ktorí vedú historický rebríček odjazdených veľkých cien. S 307 štartami onedlho 39-ročný rekordér Brazílčan Rubens Barrichello vo Williamse a s 269 veľkými cenami na konte najúspešnejší jazdec všetkých čias už 42-ročný Michael Schumacher.

V Pohári konštruktérov sa predstaví rovnakých 12 tímov ako pred rokom. Bernie Ecclestone chcel už v minulej sezóne na štartovom rošte 13 tímov, no vo výberovom procese, do ktorého sa vlani prihlásilo 15 kandidátov, neuspel nik. Najzaujímavejšou vecou na štartovom rošte bude účasť dvoch tímov z názvom Lotus a motormi Renault. Tím malajzijského leteckého magnáta Tonyho Fernandes získal vlani právo používať túto značku od malajzijského výrobcu športových áut Proton, ktorá ju v roku 1994 kúpila spolu s britskou továrňou na výrob luxusných áut. No práva na značku týmu F1 Lotus Racing patrili Davidovi Huntovi, od ktorého ich Fernandes v jeseni 2010 odkúpil a od zmluvy s Protonom odstúpil. Spoločnosť Proton Car Fernandesa a jeho tím zažalovala na britskom súde a ako "trucpodnik" odkúpila tím Renault, nazvala ho Lotus Renault a získala preň britskú licenciu. Fernandesova stajňa, ktorá bude tiež používať motory francúzskeho výrobcu Renault, bude niesť názov Team Lotus a bude jazdiť s malajzijskou licenciou.

V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide, na ktorej sa súťažilo od roku 1985 do roku 1995, pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h. Rekordérom v Austrálii a aj na trati v Melbourne je Michael Schumacher, ktorý tu triumfoval štyrikrát. Od roku 2000 tu nepoznal premožiteľa dokonca trikrát za sebou. Na vyrovnanie tohto výkonu kandiduje Jenson Button. Majster sveta z roku 2009 tu zvíťazil v dvoch posledných ročníkoch, v roku 2009 vďaka revolučným dvojitým difúzorom, vlani sa v pretekoch plných kolízii, ktoré nedokončilo až 10 jazdcov, presadil v daždi.

"Trať v Albert Parku mi sedí. Zvíťazil som tu v posledných dvoch ročníkoch. Je to skvelý pretekársky okruh, na ktorom sa každý rok odohrávajú nepredvídateľné preteky. Je to dané aj tým, že sú to obvykle úvodné preteky sezóny, keď ešte nič nie je dané a jasné. Často je tu vidieť rýchle autá mimo trate, čo prináša divákom vzrušujúci zážitok. Keď k tomu pridáme častejšie výmeny pneumatík, ktoré na nás budú v tejto sezóne čakať, je pred nami vzrušujúci a ťažko predvídateľný víkend. Každý sa ma pýta, či vyhrám aj po tretíkrát. Papierovo to tak nevyzerá, ale kto vie? Vylúčiť to nemôžem," poznamenal Jenson Button.

Domáci organizátori síce pred dvoma rokmi odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa posunuli o 2,5 hodiny na 17.00 h austrálskeho času (8.00 SEČ). Veľkú cenu odštartujú v rovnakom čase aj v tomto roku. Napriek končiacemu letu v Austrálii, by sa teploty v Melbourne mali pohybovať len tesne pod 20°C a v Albert Parku by malo byť polojasno, tentoraz bez zrážok.

Práve neochota Austrálčanov prispôsobiť sa pre kľúčovým európskym vysielacím spoločnostiam má na podujatie v Melbourne nepriaznivý ekonomický vplyv. Austrálska VC je už päť rokov stratová a štát Victoria odmieta ďalej niesť bremeno jej organizácie. Po tohtotýždňovej kontroverzii s Berniem Ecclestoneom, ktorému sa nepáčili postoje predstaviteľov mesta a štátu požadujúce zrušenie pretekov, hrozí nepredĺženie zmluvy na organizovanie VC Austrálie, ktorá expiruje v roku 2015. Keďže každoročná príprava trate v Albert Parku výrazne zvyšuje náklady usporiadateľov v porovnaní s permanentnými okruhmi, chceli by organizátori postaviť nový okruh v Avalone neďaleko Melbourne a presťahovať od roku 2016 VC Austrálie práve tam.

Súvisiace články