Polojasno
32°
Bratislava
Patrik, Patrícia
6.7.2024
Pieskové čínske peklo. Nikdy viac
Zdielať na

Pieskové čínske peklo. Nikdy viac

Zdroj: SITA

Keby Katriňák tušil, čo ho na Rely Transorientale čaká, nikdy by sa na to nedal

"Jaro po dojazde do cieľa 14. etapy povedal, že v živote nič také ťažké nejazdil a pevne verí, že ani nič ťažšie už v živote nepôjde," povedal dnes pre agentúru SITA manažér Slovnaft Environ Servis Moto Team-u Andrej Žipaj. "Podľa neho dnešná štrnásta etapa bola o sedemdesiat percent ťažšia a náročnejšia ako najťažšia etapa, ktorú zažil na Rely Paríž - Dakar. Bolo to niečo, čo si človek z Európy nevie vôbec predstaviť. Jazda v púšti Gobi bola veľkým rizikom v jednom kuse, lebo v neuveriteľne jemnom piesku nebolo možné zastaviť, inak by sa motorka do neho zaborila veľmi hlboko a ťažko by sa dávala opäť do pohybu. Preto Jaro stále držal motorku v chode a snažil sa tie neuveriteľné hradby piesku prekonať bez zastavenia."
Na otázku, čoho má Katriňák po 14. etape plné zuby, Žipaj odvetil: "V každom prípade o obrovských pieskových dunách sa mu už aj sníva. V živote nevidel také pieskové duny. Ich výšku odhaduje na stovky metrov, mnohokrát sú to vraj aj viac ako tisíc metrov vysoké kopce, na ktoré sa účastníci dostávajú iba vďaka extrémne strmým stúpaniam a z ktorých schádzajú krkolomnými zjazdmi s nasadením vlastných životov. Aj preto jedna tretina motocyklistov z 58 prihlásených radšej vo štvrtok zišla na pevnú cestu a radšej obetovali rôzne penalizácie za nedodržanie predpísanej trasy ako by sa mali niekde v Gobi zmrzačiť," tvrdil Žipaj.

Andrej Žipaj agentúre SITA tlmočil aj Katriňákovo zarieknutie, že v živote sa už na také šialenstvo nedá. "Ak by som vedel, čo ma bude v púšti Gobi čakať, v živote by som sa na také dobrodružstvo nedal. Okrem veľkých hôr sypkého piesku, ktorý sa dostane absolútne všade, panuje tu neznesiteľná horúčava. Ortuť teplomeru sa stále pohybuje na hranici 46 až 47 stupňov Celzia - v tieni. Na slnku je možno o desať stupňov viac. Hotové pieskové čínske peklo, ktoré si málokto z Európanov vie vôbec predstaviť. Som rád, že to mám za sebou. Som šťastný, že som to prežil bez zranenia a bez poruchy motorky. Ak by mi v tej záplave piesku zastala, musel by som ju asi nechať tam. Neviem, ako sa cez tie obrovské pieskové duny dostanú do cieľa automobily a najmä kamióny. Autá, ktoré sa tam prevrátia na bok, z tej obrovskej záľahy jemného piesku už nikto nevytiahne, lebo sa tam s ťažšou technikou ani nedostane."

Andrej Žipaj ďalej povedal, že Katriňáka v tejto pieskovej divočine potešila aspoň informácia, že na budúci rok sa cez púšť Gobi Rely Transorientale Petrohrad - Peking 2009 nepôjde, lebo od 1. januára 2009 budú tieto oblasti hermeticky uzavretým územím. "Čínska vláda ich vyhlási za prísne chránenú prírodnú rezerváciu s najvyšším stupňom ochrany, takže tohtoročné utrpenie sa opakovať nebude. Číňania pre budúci ročník Rely Transorientale vybrali inú trasu," dodal Andrej Žipaj.