Štart F1 klope na dvere, favoritom VC Austrálie Button
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Kolotoč odštartuje VC Austrálie
Po dvadsiatich dňoch zimných testov sa o najväčšie prekvapenia môžu postarať nástupca Hondy Brawn GP a McLaren-Mercedes. Jenson Button a Rubens Barrichello síce naskočili do prípravy na poslednú chvíľu, no v marcových testovacích jazdách v Barcelone a Jereze konkurencia nestačila otvárať oči. Naopak "strieborné šípy" s majstrom sveta Lewisom Hamiltonom a Heikkim Kovalainenom príliš neoslnili. "V tejto chvíli sme čo sa vývoja týka tak trošku pozadu," skonštatoval Hamilton. Aj šéf Mercedesu pre motošport Norbert Haug otvorene priznal: "Podľa výsledkov testov nebudeme na začiatku sezóny tak konkurencieschopní, ako by sme chceli."
Austrálski bookmakeri už tipujú Buttona minimálne za víťaza nedeľňajších pretekov. No stajňa so sídlom v anglickom Brackley bude musieť možno pribrzdiť už pred štartom nového ročníka. Konkurenciu totiž nahneval dizajn difúzora, ktorý údajne nie je v súlade s pravidlami. Ako spoľahlivý a rýchly sa okrem tímu Brawn GP ukázali aj večný rival McLarenu Ferrari s vicemajstrom sveta Felipe Massom a Kimim Räikkönenom a BMW s dvojicou Nick Heidfeld – Robert Kubica. Karty môžu tiež poriadne zamiešať Toyota, Red Bull, Williams a Renault. "Všetci začínali od nuly," konštatuje jazdec Williamsu Nico Rosberg, ktorého otec Keke vyhral vo farbách rovnakého tímu premiérovú VC Austrálie v roku 1985.
TASR
Dizajnéri a inžinieri desiatich tímov museli po zmene pravidiel navrhnúť prakticky nový monopost. Široké predné krídlo a užšie zadné silne zmenili jeho tvar. K veľkým neznámym patrí KERS (Kinetic Energy Recovery System). S mechanickým systémom, ktorý zachytáva kinetickú energiu počas spomaľovania za 40 miliónov eur chcú už v Austrálii odštartovať Ferrari, McLaren-Mercedes a Renault. Ostatní tímy sa zdráhajú.
Kto do nedele nestihol "vychytať všetky muchy", bude to mať počas sezóny naozaj ťažké. Testovacie jazdy medzi sedemnástimi podujatiami sezóny sú totiž zakázané. Podľa nariadenia Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) sa používanie aerodynamického tunela obmedzilo na 40 hodín týždenne. Tsunami finančnej krízy totiž neobišla ani kráľovstvo Bernieho Ecclestona. Útek sponzorov už prináša ďalšie následky. Tímy plánujú v roku 2009 znížiť svoje náklady o tretinu, ich výška sa však bude stále pohybovať v sume okolo dvoch miliárd eur. V roku 2010 by sa mala výška nákladov podľa plánu stlačiť oproti roku 2008 dokonca na polovicu. Podľa rozhodnutia FIA stajne, ktorým sa podarí obmedziť rozpočet na 33 miliónov eur, budú mať v technickej oblasti voľnejšiu ruku.
Novinkám sa nevyhla ani VC Austrálie. Jubilejné preteky odštartujú v nedeľu o 17.00 h miestneho času (8.00 SEČ). Ecclestone síce trval na nočných pretekoch, aby uspokojil európskych divákov, no napokon spolu s organizátormi našiel kompromis v podobe Twilight-Grand Prix, pretekov pri západe slnka. Do Melbourne však určite nepricestuje viac návštevníkov. Oproti minulej sezóne sa predalo o 15.000 vstupeniek menej.
Rozhodnutím Svetovej motoristickej rady z októbra minulého roka sa bude nový ročník MS F1 skladať zo 17 Veľkých cien.
V kalendári chýba podujatie v Kanade, na okruhu v Montreale sa nebude jazdiť prvýkrát od roku 1987. Efjednotka tak opúšťa americký kontinent, VC Kanady nahradí VC SAE v Abú Zabí, ktorou sa 1. novembra aj končí sezóna. Presun Veľkej ceny Turecka na júnový termín namiesto augustového navyše zabezpečí štvortýždňovú letnú prestávku.
Kalendár VC v sezóne 2009:
29. marca (8.00 SEČ) - VC Austrálie (Melbourne), 5. apríla (11.00) - VC Malajzie (Sepang), 19. apríla (9.00) - VC Číny (Šanghaj), 26. apríla (14.00) - VC Bahrajnu (Sachir), 10. mája (14.00) - VC Španielska (Barcelona), 24. mája (14.00) - VC Monaka (Monte Carlo), 7. júna (14.00) - VC Turecka (Istanbul), 21. júna (14.00) - VC Veľkej Británie (Silverstone), 12. júla (14.00) - VC Nemecka (Nürburgring), 26. júla (14.00) - VC Maďarska (Hungaroring), 23. augusta (14.00) - VC Európy (Valencia), 30. augusta (14.00) - VC Belgicka (Spa-Francorchamps), 13. septembra (14.00) - VC Talianska (Monza), 27. septembra (14.00) - VC Singapuru (Marina Bay), 4. októbra (7.00) - VC Japonska (Fudži), 18. októbra (18.00) - VC Brazílie (Interlagos), 1. novembra (12.00) - VC SAE (Abú Zabí)
MCLAREN-MERCEDES:
1 Lewis Hamilton (V. Brit./24 rokov), 2 Heikki Kovalainen (Fín./27)
FERRARI:
3 Felipe Massa (Braz./27), 4 Kimi Räikkönen (Fín./29)
BMW-SAUBER:
5 Robert Kubica (Poľ./24), 6 Nick Heidfeld (Nem./31)
RENAULT:
7 Fernando Alonso (Šp./27), 8 Nelson Piquet jr. (Braz./23)
TOYOTA:
9 Jarno Trulli (Tal./34), 10 Timo Glock (Nem./26)
TORO ROSSO-FERRARI:
11 Sébastien Bourdais (Fr./30), 12 Sébastien Buemi (Švajč./20)
RED BULL-RENAULT:
14 Mark Webber (Austr./32), 15 Sebastian Vettel (Nem./21)
WILLIAMS-TOYOTA:
16 Nico Rosberg (Nem./23), 17 Kazuki Nakadžima (Jap./24)
FORCE INDIA-MERCEDES:
18 Adrian Sutil (Nem./26), 19 Giancarlo Fisichella (Tal./36)
BRAWN-MERCEDES:
20 Jenson Button (V. Brit./29), 21 Rubens Barrichello (Braz./36)