Nové zistenia o páde hokejistov. Lietadlo smrti bolo neovládateľné!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Za pádom lietadla Jak-42 s hokejistami tímu Lokomotiv Jaroslavľ nestojí podľa najnovších zistení chyba pilotov, ale zlyhanie techniky. Ku katastrofe mal viesť hneď celý rad chýb v lietadle smrti. To sa potom stalo neovládateľné. A poriadne za ušami má aj firma, ktorá lety prevádzkovala.
S takýmito informáciami prišli ruské noviny Izvestija, ktoré sa odvolávajú na zistenia z nezávislého vyšetrovania. To sa uskutočnilo na prosbu pozostalých po pilotoch. Oficiálne šetrenie tragédie skončilo začiatkom novembra s tým, že príčinou nehody bolo brzdenie pilota po štarte. Posádka tiež vraj nebola dostatočne preškolená a pilot mal byť pod vplyvom lieku, ktorý je nezlúčiteľný s riadením lietadiel.
"Oficiálnym záverom neuverili príbuzní posádky, ani hokejistov," píše sa v novinách Izvestija. Rodiny obetí tak požiadali troch ostrieľaných expertov, aby zahájili vlastné vyšetrovanie. A výsledky sú prekvapujúce. Odborníci tvrdia, že katastrofu zavinili konštrukčné a aerodynamické chyby Jaku. Dopomohli k nej aj viaceré nedostatky v organizácii leteckej spoločnosti.
Lietadlo sa nedalo ovládať
Bezprostrednou príčinou havárie podľa expertov je, že stroj bol neovládateľný. "V Jaku sa odohralo šesť analogických udalostí. Lietadlo sa vtedy začalo spontánne a nezvládnuteľne nakláňať na stranu a narazilo do zemi," tvrdia. Oficiálne vyšetrovanie vraj ani neobjasnilo dôvody, prečo boli motory nakrátko prepnuté do režimu malého ťahu. Týchto šesť sekúnd mohlo prispieť k tragédii.
Šokujúce odhalenia
Celý rad otázok sa vraj týka aj toho, že firme Jak-servis úplne chýbala predletová príprava. Spoločnosť však úspešne prechádzala kontrolami. Až po katastrofe "zrazu odhalili totálne nemožné a šokujúce veci," uviedol viceprezident leteckých odborov Valentin Presňakov.
Medzištátny letecký výbor (MAK), ktorý viedol oficiálne vyšetrovanie však takéto zistenia odmieta. "Nepoznám výsledky takzvaného nezávislého vyšetrovania, ale nemyslím si, že títo experti vôbec mali možnosť viesť objektívne vyšetrovanie," vyhlásil Viktor Trusov z výboru. MAK je organizácia postsovietskych štátov, v ktorej má hlavné slovo Rusko. Kritici jej vyčítajú, že vinu za nehody obvykle pripisuje zlyhaniam posádok.
isifa