Zatiahnuté, dažďové prehánky
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Ani v Malajzii nik nedokázal zastaviť Vettela
Zdielať na

Ani v Malajzii nik nedokázal zastaviť Vettela

Obhajca titulu majstra sveta formuly 1 Sebastian Vettel na monoposte Red Bull potvrdil svoju dominanciu v úvode sezóny aj na nedeľňajšej Veľkej cene Malajzie. Dvadsaťtriročný Nemec zvíťazil po úvodnej VC Austrálie aj v malajskom Sepangu, pripísal si 12. víťazstvo v kariére a predĺžil sériu triumfov, ktorú ťahá od minuloročnej VC Brazílie na štyri.

Za víťazným Vettelovým Red Bullom sa zoradili oba McLareny. Druhú priečku získal Jenson Button pred tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom.

V Sepangu už druhý rok po sebe bez dažďa a pod mrakom, čo schladilo vzduch aj teplotu trate, odštartoval z prvej priečky bez problémov Vettel. Vynikajúci štart predviedli oba Renaulty - Nick Heidfeld sa prepracoval zo šiesteho miesta až na druhé a Vitalij Petrov z ôsmej na piatu pozíciu. Naopak katastrofálny štart predviedol Vettelov tímový kolega Mark Webber, ktorý spadol z tretej pozície na štartovom rošte až na deviatu. Za Vettelom a Heidfeldom sa zoradili oba McLareny v poradí Hamilton a Jenson Button a za Petrovom dva monoposty Ferrari, keď sa Felipe Massa dostal pred Fernanda Alonsa. Defekt na konci prvého kola odsunul na chvost pretekov Rubensa Barichella. Vo štvrtom kole neustál Petrov na piatej pozícii tlak Massu a po výlete mimo trať sa prepadol až za obe Ferrari na 7. priečku.

V úvodnej fáze divákov bavil predovšetkým súboj Webbera s Kamuim Kobajašim na Sauberi o deviatu pozíciu, ktorú prerušil až Webberov odchod do boxov na prvú výmenu pneumatík už v 11. kole.

Hamilton zamieril do boxov v 13. kole, kedy sa Kobajaši prepracoval na 8. priečku po peknom manévri cez Michaela Schumachera. V 14. kole vymenil pneumatiky vedúci Vettel aj druhý Heidfeld, no kým Nemec absolvoval rýchlu výmenu, Heidfeld sa vrátil na trať až za Hamiltona. V tom istom kole začalo na okruhu mierne mrholiť, no dážď sa nedostavil. O kolo neskôr mal problémy so zaseknutou maticou na kolese v boxoch Massa. V ďalších kolách sa cez Heidfelda dostali aj Button a Massa. Skorá výmena pneumatík posunula Webbera až na 6. miesto a Paula di Restu na bodovanú 9. pozíciu.

V 17. kole Alonso predbehol Buttona a prebojoval sa na tretiu priečku. Aj druhé Ferrari sa dokázalo posunúť vďaka predbehnutiu súpera, keď v 22. kole Massa odsunul Webbera na siedme miesto. Vzápätí Austrálčan otvoril druhé zastávky v boxoch. Na čele pretekov začal Hamilton v druhom stinte znižovať Vettelov náskok. V 25. kole Brit zamieril do boxov na druhú výmenu pneumatík a odišiel po nej z tvrdou zmesou. O kolo neskôr si Vettel nechal opäť prezuť gumy s mäkkými zmesami a opäť ho mechanici dokázali obslúžiť v najrýchlejšom čase. Druhá zastávka v boxoch zmenila poradie na treťom mieste, Button sa dostal cez Alonsa. Webbera skorá zastávka opäť posunula dopredu už na 5. pozíciu. Od polovice pretekov začal mať vedúci Vettel problémy so systémom KERS a už sa musel zaobísť bez pomoci prídavného výkonu z naakumulovanej brzdnej energie. Keďže bolo jasné, že Hamilton vydrží na trati s tvrdými pneumatikami dlhšie ako Vettel s mäkkými, čakalo sa na ďalšie výmeny pneumatík, ktoré mali priniesť rozhodnutie. V 33. kole išiel po tretíkrát do boxov „prvolezec“ Webber a do štvrtého stintu obul tvrdú zmes. Vettel napriek problémom začal opäť zvyšovať náskok pred Hamiltonom a ten napokon išiel do boxov prekvapujúco už v 37. kole a opäť si "obul" tvrdú zmes. Button prezúval až v 41. kole a dostal sa vďaka tomu na druhú priečku pred tímového kolegu Hamiltona. Ten sa musel brániť tvrdým útokom Alonsa. Španiel to v 46. kole nezvládol a trafil predným krídlom do Britovho zadného kolesa. Následná zástavka v boxoch a výmena predného krídla ho odsunula až na 7. priečku. Hamilton do boxov nezamieril, no spomalil a strácal jednu pozíciu za druhou a do cieľa došiel až siedmy. V 50. kole Webber predbehol Massu a dostal sa na 4. pozíciu. Tri kolá pred koncom zaujal leteckým výkonom Petrov, ktorému po dlhom skoku a tvrdom dopade ostal odtrhnutý volant monopostu v rukách.

"Mal som výborný štart, odišiel som McLarenom, aj keď som bol mierne prekvapený Nickovým monopostom v spätnom zrkadle. Boli to úplne iné preteky čo sa týka pneumatík, ako boli predchádzajúce v Austrálii. Mali sme dobrú stratégiu a vždy som dostal veľmi rýchlo veľmi dobré gumy. Najmä prvý stint bol prefektný. Čo sa týka poruchy KERSu, odviedol, čo sme od neho čakali. Keby sme ho nemali na štarte, neboli by sme tam, kde sme. Potom, keď už som mal náskok, už ho nebolo tak treba, tak sme ho vypli," skonštatoval víťazný Sebastian Vettel a pokračoval: "Dnes si to môžeme užiť a osláviť. Po prvých dvoch Veľkých cenách je to perfektné, nemohli sme si nič lepšie želať. No je pred nami ešte dlhá sezóna a veľa pretekov a môže sa v nej ešte čokoľvek stať. Zostávame pri zemi a už zajtra sa púšťame do prípravy na VC Číny."

Výsledky:

Veľká cena Malajzie (56 kôl, 310,408 km): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 1:37:39,832 h, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren +3,261 s, 3. Nick Heidfeld (Nem.) Renault +25,075, 4. Mark Webber (Aus.) Red Bull +26,384, 5. Felipe Massa (Braz.) Ferrari +36,958, 6. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari +37,248, 7. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren +49,957, 8. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber +1:06,439 min, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes +1:24,896, 10. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India +1:31,563, 11. Adrian Sutil (Nem.) Force India +1:41,379, 12. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes +1 kolo, 13. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso +1 kolo, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso +1 kolo, 15. Heikki Kovalainen (Fín.) Lotus +1kolo, 16. Timo Glock (Nem.) Virgin +2 kolá, 17. Vitalij Petrov (Rus.) Renault + 4 kolá,

Nedokončili: Pastor Maldonado (Ven.) Williams, Narain Karthikeyan (India) Hispania, Rubens Barrichello (Braz.) Williams, Sergio Pérez (Mex.) Sauber, Jarno Trulli (Tal.) Lotus, Jérome d'Ambrosio (Belg.) Virgin, Vitantonio Liuzzi (Tal.) Hispania,

Najrýchlejšie kolo: Mark Webber (Aus.) Red Bull 1:40,571 min

Poradie MS (po 2 z 20 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 50 bodov, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 26, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 24, 4. Mark Webber (Aus.) Red Bull 22, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 20, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 16, 7.Nick Heidfeld (Nem.) Renault a Vitalij Petrov (Rus.) Renault po 15, 9. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso a Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber po 4, 11. Adrian Sutil (Nem.) Force India, Michael Schumacher (Nem.) Mercedes a Paul Di Resta (V. Brit.) Force India po 2.

Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 72, 2. McLaren 50, 3. Ferrari 36, 4. Renault 30, 5. Toro Rosso, Sauber a Force India po 4, 8. Mercedes 2.