F1: O viac bodov a bez tankovania, lídrami McLaren a Ferrari
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
F1 v novom šate už v Bahrajne
Prvou a zásadnou je zmena bodovacieho systému. Namiesto doterajších desiatich získa víťaz Veľkej ceny v roku 2010 až 25 bodov, pilot na 2. mieste si ich do klasifikácie pripíše 18, o tri menej dostane v poradí tretí jazdec (ďalšie body: 4. miesto - 12, 5. miesto - 10, 6. miesto - 8, 7. miesto - 6, 8. miesto - 4, 9. miesto - 2., 10. miesto - 1). "Preteky budú atraktívnejšie, jazdcov nový systém prinúti vyvinúť snahu vyhrať a neuspokojiť sa s 2. miestom," argumentovala FIA pred "odklepnutím" pravidla. Nová sezóna so sebou prináša aj ďalšie zmeny - štartové pole bude mať namiesto desiatich až dvanásť tímov. Štyri z nich budú mať úplnú premiéru (resp. ide o nástupcov už zabehnutých tímov). Fanúšikovia F1 tento krok vítajú, hoci možno očakávať, že takmer polovica z tucta je odsúdená na boj o dolné priečky v Pohári konštruktérov. Názor "viac áut - zaujímavejšie preteky", však má niečo do seba, pretože pribudnú predbiehanie manévre a preteky budú atraktívnejšie. Ďalšou novinkou je zaradenie VC Kanady do kalendára efjednotky. Okruh Gillesa Villeneuva v Montreale je u jazdcov mimoriadne obľúbený aj vzhľadom na možnosť predbiehania v početných rovinkách. Premiéru v tohtoročnom seriáli bude mať VC Kórey - Formula 1 tak dáva jasný signál svojej expanzie do Ázie (Bahrajn, Malajzia, Čína, Japonsko, Singapur).
Na ďalšom novom pravidle, ktoré sa týka zákazu dotankovania paliva, bude padať, resp. stáť taktika všetkých tímov. Jazdci neabsolvujú ani jednu zastávku u mechanikov, zmiznú boxové požiare, ale aj často nudné palivové stratégie. Nádrže monopostov sa však zväčšili z pôvodných 120 litrov na dvojnásobok. Každým kolom ľahšie vozidlo môže v cieli stratiť aj 160 kg na váhe, ktorú malo pred štartom a len šikovnosť pilota ho môže ponechať v hre o najvyššie priečky. Vďaka zákazu tankovania počas pretekov sa očakáva, že jazdci vložia do kvalifikácie viac úsilia. V boji o pole position je najväčšou novinkou, že najlepší desiati pretekári vo finálovej časti kvalifikácie pôjdu na trať s prázdnou nádržou. Po rokoch tak F1 bude poznať skutočne najrýchlejšieho jazdca na jedno kolo a zmiznú tým pádom otravné prepočty množstva paliva v nádrži a z nich sa odvíjajúci počet kôl na trati, pokiaľ pilot zamieri do boxov.
Navyše každý monopost musí na preteky nastúpiť s pneumatikami, ktoré mal "obuté" vo chvíli, keď dosiahol najlepší kvalifikačný čas. To je pomerne veľká nevýhoda pre najlepších v kvalifikácii, ostatní súperi totiž budú mať k dispozícii nové gumy. K pneumatikám: každý pilot bude mať k dispozícii na celý víkend šesť súprav tvrdej suchej zmesi, päť súprav mäkkej suchej zmesi, štyri súpravy prechodných a tri súpravy mokrých gúm. Vlani ich bolo viac, preto hrozí, že piloti budú musieť častejšie pretekať s ojazdenými pneumatikami. Po zákaze tankovania sa tak v boxoch budú už len prezúvať pneumatiky, mechanici sa však budú musieť spoľahnúť na silu vlastných rúk, keďže platí zákaz požívania hydraulických heverov.
Nová sezóna sa nesie v znamení očakávaného návratu Michaela Schumachera. Štyridsaťjedenročný veterán sa vracia do kokpitu po 1239 dňoch od jeho poslednej VC a pokúsi sa rozšíriť svoju jedinečnú kolekciu 91 triumfov. "Moje batérie sú naplno nabité. Cítim, že ešte dokážem byť silnou konkurenciou mladším súperom, preto som sa rozhodol vrátiť. Určite sa pokúsim získať ďalší titul," nechal sa počuť populárny "Schumi". Spolu s ním bude podľa predpokladov bojovať o titul šampióna sedmička pilotov vrátane posledných dvoch majstrov sveta z Veľkej Británie Lewisa Hamiltona a Jensona Buttona. Tí sa spolu stretli v tíme McLaren-Mercedes a pred štartom novej sezóny platia za najväčších favoritov.
Už počas zimného testovania dominovali obaja piloti čo sa rýchlosti vozidla týka, keď jazdili najrýchlejšie kolá. Ich ambície podčiarkuje aj skvele fungujúci tím, ktorý má najsilnejšie zázemie, najlepší motor a dvoch vyrovnaných pilotov, ktorí budú na každej VC miešať karty na popredných priečkach. "Nechcem prísť o číslo jedna na mojom vozidle. Je to pre mňa česť, že vstupujem do sezóny ako šampión, ale zároveň sú na mojich pleciach veľké očakávania, ktoré sa pokúsim naplniť. Súperi nespali na vavrínoch, sezóna bude dlhá a ťažká, adeptov na prvenstvo je niekoľko. Verím, že sme dobre pripravení a spolu s Lewisom vytvoríme silnú dvojku," povedal Button.
Španiel Fernando Alonso a Brazílčan Felipe Massa tvoria dvojicu, ktorá robí zo stajne Ferrari najväčšieho konkurenta McLarenu. Zimné testy ukázali, že jazdci stajne z Maranella dosahovali najvyrovnanejšie časy pri dlhých vzdialenostiach a vlaňajšia zbabraná sezóna by tak mala byť len "slabšou chvíľkou" a nie trvalým javom. Schéma novej sezóny by tak mohla byť nasledovná - McLaren bude víťaziť v kvalifikáciách a Ferrari bude zasa dominovať v hlavných pretekoch. Zálusk na titul si robia aj v Red Bull-Renaulte s dravým duom Sebastian Vettel, Mark Webber, či nevyspytateľný "Schumi" s krajanom Nickom Rosbergom v Mercedese GP.