Oblačno
19°
Bratislava
Nina
12.7.2025
Lídra Dakaru All Attiyaha z Kataru diskvalifikovali
Zdielať na

Lídra Dakaru All Attiyaha z Kataru diskvalifikovali

Dakar, Al Attiyah

Zdroj: TASR

Minul tri skryté kontrolné body

Čelo rebríčka pretekov Rely Dakar v Južnej Amerike sa v piatok pomiešalo. Katarského pretekára Nasera All Attiyaha, ktorý vo štvrtok vyhral 6. etapu, organizátori diskvalifikovali. Dôvodom bolo minutie niektorých kontrolných stanovíšť na 178-kilometrovej etape medzi San Rafaelom a Mendozou.

Jazdec BMW X3 čelil časovej penalizácii po kontrole, či prešiel cez všetky povinné stanovištia na dráhe. Katarčan so svojou švédskou spolujazdkyňou Tinou Thornerovou sa však na niektorých neukázali. Posádka vyhrala 6. etapu časom 2 hodiny, 7 minút a 26 sekúnd, čím prestihla Giniela de Villiera na Volkswagene Touareg o viac ako päť minút. Juhoafričan sa však stal po diskvalifikácii All-Attiyaha víťazom etapy. Na druhé a tretie miesto sa posunuli jazdci Volkswagenu Mark Miller z USA a Španiel Carlos Sainz.

All Attiyah vyjadril nad diskvalifikáciou sklamanie. Ako dôvod minutia stanovísk uviedol poruchu chladiaceho systému auta v predchádzajcej etape, pre ktorú museli obchádzať piesočné duny a minuli tak určené stanoviská.

 

Jakešovi chystajú opravu motora, mal by vydržať do konca

Slovenský jazdec Ivan Jakeš obsadil vo štvrtkovej 6. etape dakarskej rely Argentína-Chile 2009 50. miesto. V celkovom poradí mu s trojhodinovou penalizáciou patrí v súťaži motocyklov 90. miesto.

"Dnešok bol pre mňa vcelku v pohode, až na jeden WPM -elektronický bod, ktorý musí každý pretekár preťať. Ten som hľadal, ale potom som sa v tejto navigačnej tiesni sám zorientoval a pokračoval som v ceste do cieľa," konštatoval Jakeš po 6. etape. 

Pre búrku v predchádzajúcom dni posunuli štvrtkový štart o dve hodiny a skrátili aj trasu na 178 km. Po búrke zostalo veľa automobilov v pieskových dunách a mnohých bol veľký problém vôbec nájsť. Búrka bola extrémna, napríklad stan pre tlač vietor zdvihol pol metra nad zem a novinári ho držali, aby neodletel.

V siedmy súťažný deň povedie v piatok trať v dĺžke 816 km z Menodzy do Valparaisa. Bude sa na nej objavovať rôznorodý profil. Pred vstupom do pohoria Kordiliery budú jazdci prechádzať dunami s pieskom ako na Sahare, ktoré miestni obyvatelia nazývajú guadal. Pokiaľ ide o hory, tak len v špeciálke budú prejazdy vo výške okolo 3000 m, z ktorých bude možno nakrátko uvidieť vrchol Aconcagua, čo je najvyššia hora Ánd s výškou 6959 m. Potom jazdci prekročia hranicu a prídu k moru do Valparaisa.

Jeden z členov slovenskej výpravy Ján Hrehor krátko informoval o  úmrtí Pascala Terryho. Podľa nočných správ pri pitve francúzskeho jazdca zistili, že zomrel po infarkte. Dokonca sa našiel iný pretekár, ktorý mu doplnil chybajúce palivo. Potom odoslal distress-signál a pravdepodobne zomrel hneď po jeho odoslaní. Keďže s ním organizátori hovorili, nepovažovali asi signál za dôležitý. I keď bola minimálna šanca, že by ho našli do času, kým by mu niekto poskytol pomoc, systém jednoznačne zlyhal na ľudskej chybe, vinou operátora systému iritrack vo Francúzsku (informácia sa do Argentíny dostala až na druhý deň).

K ďalšiemu účinkovaniu slovenského motocyklového pretekára Hrehor poznamenal: "Ivanovi Jakešovi ešte v pondelok v noci vymenili motor a ďalší už nemá. Skúsime to v KTM opraviť a potom cez deň voľna, ktorý je v pláne v sobotu 10. januára, by sme ho dali späť. Ten by mohol vydržať až do konca," vyslovil nádej.