Oblačno
18°
Bratislava
Júlia, Juliana
22.5.2024
Katriňáka niesli na rukách
Zdielať na

Katriňáka niesli na rukách

Zdroj: SITA

Motocyklový jazdec Jaroslav Katriňák: "V Kazachstane ma prekvapila supermoderná architektúra hlavného mesta Astana, pripadal som si v ňom ako keby som vhupol niekde do modernej Ameriky"

Slovenský motocyklový pretekár Jaroslav Katriňák dosiahol na premiérovom ročníku Rely Transorientale Petrohrad - Peking historický úspech. Nielenže sa stal celkovým víťazom v kategórii motocyklov, ale na vyše 10 700 km merajúcej trati dosiahol dokonca najrýchlejší čas zo všetkých účastníkov tohto extrémneho podujatia.

"Boli to neuveriteľne ťažké preteky, stovky náročných kilometrov v sedle motorky. Stačí sa pozrieť na mape alebo glóbuse, ako ďaleko je z Petrohradu do Pekingu. Preto som rád, že som to všetko absolvoval a prežil som to," povedal Jaroslav Katriňák.
Štyridsaťdvaročného rodáka z Martina v Rusku najviac šokovali rozsiahle oblasti, cez ktoré sa Rely Transorientale išla. Boli to väčšinou vojenské priestory, v ktorých sme okrem zopár vojakov a ich rodinných príslušníkov nestretli živú dušu. "Až teraz, keď Rusko prešiel na motorke, som si naplno uvedomil, aká je to veľká krajina. Prekvapil ma spôsob života a životná úroveň ľudí v dedinkách roztrúsených v nehostinných oblastiach. Chudoba tamojšieho obyvateľstva je doslova zarážajúca. Mnohokrát som si pripadal, akoby som sa v čase vrátil o minimálne sto rokov späť videl som výjavy z rozprávky Mrázik," opisoval svoje zážitky úspešný slovenský motocyklový pretekár.
Na kazašskom území Katriňáka prekvapila supermoderná architektúra a celková krása hlavného mesta Astana, ktoré nechal v stepi vybudovať prezident Nursultan Nazarbajev. "V ňom som si pripadal ako, keby som z rozľahlých stepí rovnými nohami vhupol niekam do moderného veľkomesta v Amerike. Prekvapilo ma, ako také niečo dokázali Kazachovia postaviť uprostred svojej krajiny," pokračoval Katriňák vo výpočte svojich silných zážitkov z trate unikátnej motoristickej súťaže, ktorá viedla cez tri štáty sveta.
"Pokiaľ ide o Čínu, čakal som v prvom rade, že to bude veľmi zaľudnená krajina, s veľkými mestami na každom kroku. Lenže trať pretekov práve veľké mestá obchádzala a jedinou výnimkou boli depá záverečných dvoch etáp, ktoré boli situované v miliónových mestách. Tam sme boli hneď stredobodom pozornosti. Ľudia za nami chodili, chceli sa s nami fotografovať, chceli nás hostiť. Bolo to niečo iné ako na Dakare, kde ste museli byť neustále v strehu, kto vám čo vyvedie. Číňania sú pohostinní, žičliví a mierumilovní ľudia. Stále sa usmievali, ich priazeň ma milo prekvapila. A nie iba mňa. Na Čínu budem mať veľmi pekné spomienky."

Katriňák na stredajšom stretnutí s novinármi niekoľkokrát zdôraznil, že mimoriadnym zážitkom pre všetkých účastníkov Rely Transorientale boli etapy v púšti Gobi s pieskovými dunami, ktoré mnohokrát dosahovali výšku Vysokých Tatier.
"Podľa itinerára jednotlivých etáp sme vedeli, že jazda cez Gobi bude mimoriadne náročná. Ale to, čo sme tam zažili, prekonalo všetky naše očakávania. Neviem presne, do akej výšky sme sa museli vyšplhať, ale depá niektorých púštnych etáp sme mali v nadmorskej výške 1800 m n. m. Ale jazdili sme aj okolo krásnych jazier, ktoré údajne boli 150 metrov pod úrovňou mora a pripomínalo mi to vysokohorské plesá v Tatrách. Mnohokrát to človeka lákalo, aby sa zastavil a odfotil si tú nádhernú scenériu na pamiatku. Viem, že niektorí jazdci z konca výsledkovej listiny, ktorým už nešlo o popredné priečky, to tak aj urobili. Jednoducho tej kráse neodolali. My sme boli asi poslední Európania, ktorí tieto oblasti púšte Gobi navštívili, lebo od 1. januára 2009 ju chcú Číňania pre verejnosť uzavrieť. Má to byť prísne strážená prírodná rezervácia," pripomenul Katriňák.
Silným zážitkom pre jazdca Slovnaft Environ Servis Moto Team-u bolo aj slávnostné vyhlasovanie výsledkov Rely Transorientale pri historickom Veľkom čínskom múre. "Keď pri vyhlasovaní zaznelo moje meno, nasledoval obrovský aplauz a mne sa tisli slzy do očí. Bolo to krásne. V takých chvíľach zabúdate aj na to, že ste na motorke za sedemnásť dní prešli viac ako desať tisíc kilometrov,"  pripomenul Jaroslav Katriňák.