Jasno
21°
Bratislava
Beáta
28.6.2025
VC Belgicka F1 v Spa v znamení výziev a jubileí
Zdielať na

VC Belgicka F1 v Spa v znamení výziev a jubileí

Súboj o titul majstra sveta vo formule 1 sa počas blížiaceho sa víkendu presunie po štvortýždňovej pauze na pilotmi obľúbený okruh v belgickom Spa-Francorchamps.

Trať neďaleko kúpeľného mesta Spa v ardenskom pohorí je so 7 km najdlhšou v seriáli. Je veľmi rýchla, s úsekmi, na ktorých musia jazdci precízne prechádzať zákrutami a sú nútení preukázať celé svoje umenie. Na pomerne členitom okruhu sa ľahko predbieha, preteky tu bývajú veľmi zaujímavé. Navyše v Ardenách dosť často prší, čo ešte viac dramatizuje belgickú Grand Prix. Aj tento rok meteorológovia nevylučujú prehánky, čo môže zamiešať poradím kedykoľvek počas pretekov. V Spa sú viaceré slávne zákruty a úseky - prudká vlásenka La Source, esíčkovité Eau Rouge/Raidillon či šikana Bus Stop pred vjazdom do boxov. V minulosti do belgického kúpeľného mesta chodili diváci predovšetkým na Michaela Schumachera, ktorý "vo svojej obývačke" vyhral šesťkrát, potom prišla éra Fína Kimiho Räikkönena, ktorý sa počas piatich rokov tešil zo štyroch víťazstiev. Táto dlhodobá dominancia dvoch jazdcov spôsobila, že zo súčasnej špičky medzi pilotmi F1 má na svojom konte víťazstvo v Belgicku len Lewis Hamilton, ktorý triumfoval vlani.

Hamilton sa v daždivých pretekoch prehnal hneď po štarte cez víťaza kvalifikácie Webera a do konca pretekov už pred seba nikoho nepustil. Ďalší favoriti mali smolu. Vettel zostrelil a vyradil pred sebou jazdiaceho Buttona, musel na výmenu krídla, pripísal si trest prejazdu boxami a skončil na 15. priečke. Alonso oprel svoje Ferrari o zvodidlá, zlomil záves kolesa a skončil.

Štvortýždňová prestávka vo F1 prinútila k zamysleniu najmä tím Red Bull. Po suverénnom štarte do sezóny mu v posledných troch veľkých cenách došiel dych. Napriek tomu nik nepochybuje, že "červené býky" obhája titul v Pohári konštruktérov a Sebastian Vettel medzi jazdcami. Dvadsaťštyriročný Nemec má 85-bodový náskok na čele šampionátu, čo prakticky znamená, že mu na obhájenie titulu stačí dôjsť vo všetkých zostávajúcich VC na treťom mieste a vôbec sa nemusí starať o umiestnenie súperov. Pre Red Bull však bude VC Belgicka výzvou k získaniu triumfu, ktorý im doteraz chýba, a tak Webber, ktorý došiel vlani druhý, aj Vettel budú chcieť zvíťaziť. No rovnakú motiváciu bude mať aj dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso na Ferrari a v tomto roku majster mokrých tratí Brit Jenson Button na McLarene.

Okrem výziev sa bude v Spa aj oslavovať. Číslom jeden je jubileum najúspešnejšieho pilota histórie MS F1 - sedemnásobného majstra sveta Michaela Schumachera, ktorý pred 20 rokmi presne 25. augusta 1991 absolvoval v Belgicku svoju debut v F1.

V tíme Jordan nahradil Bertranda Gachota, ktorý si odpykával dvojmesačný trest za útok plynovým sprejom na londýnskeho taxikára. Schumacher šokoval siedmim miestom v kvalifikácii, no v samotných pretekoch ho už po niekoľkých stovkách metrov zradila spojka. O rok sa však už v Spa tešil v kokpite Benettonu zo svojho prvého víťazstva vo F1. Tridsiate piate narodeniny bude v sobotu oslavovať aktuálne druhý jazdec priebežného poradia MS Austrálčan Mark Webber z Red Bullu. Radosť by mu spravilo tretie víťazstvo v kvalifikácii za sebou a najlepším darčekom by bol pre neho určite nový kontrakt s Red Bullom, ktorý už avizoval majiteľ tímu Günter Mateschitz.

Zaujímavé bude sledovať, kto sa v Belgicku objaví v druhom kokpite Renaultu. Tím dal síce na vedomie, že Nemec Nick Heidfeld skončil a nahradí ho Brazílčan Bruno Senna. No zdá sa, že synovec trojnásobného majstra sveta Ayrtona Sennu ešte nič nemá isté. FIA zakázala v slávnej zákrute Eau Rouge používať počas tréningov a kvalifikácie systém otvoreného zadného krídla (DRS). Niektorí jazdci to pokladali za nebezpečné a žiadali FIA o rovnaký zákaz, k akému pristúpila v tuneli v Monaku. No samotní piloti neboli v tomto ohľade na rozdiel od Monaka jednotní. Rovinka, kde budú môcť jazdci použiť DRS v pretekoch, bude Kemmel Straight. Tá sa začína hneď za povestnou kombináciou Eau Rouge / Raidillon. Dvom profesionálnym traťovým komisárom Paulovi Gutjahrovi a Paolovi Longonimu bude z pozície bývalého jazdca opäť po Silverstone pomáhať majster sveta z roku 1992 Nigel Mansell. Firma Pirelli prinesie do Belgicka stredné a mäkké zmesi.

"Bolo skvelé užiť si voľno na slniečku, pri oddychu a vodných športoch, no už sa nemôžem dočkať, kedy sadnem do auta. Okruh v Spa je jazdeckým snom. Neuveriteľne rýchle zákruty a pomalé šikany s mnohými prekvapeniami, ktoré prináša počasie. V jednu chvíľu prší a vzápätí svieti slnko. Trať v ardenských kopcoch patrí k mojim najviac obľúbeným. Zákruty Eau Rouge a Blanchimont sú vrcholom. Ak je sucho, nie sú žiadnym problémom. No ak prší, je to úplne o niečom inom a chce to kus odvahy podržať nohu na plyne," skonštatoval vedúci muž seriálu MS Sebastian Vettel.

"Bolo úžasné , že sme mali čas dobiť si batérie pred kľúčovou fázou šampionátu a stráviť čas s priateľmi a rodinou. No tie tri týždne boli až príliš veľa, veď za taký čas môžete aj zabudnúť riadiť monopost. Spa je bez debaty najlepšou traťou v kalendári MS. Je to úžasný okruh práve na návrat do kokpitu po dlhšej dobe. Je to skutočná výzva pre pretekárov a tímy, jednak pre jeho dispozície, a jednak pre nepredvídateľné počasie. Pred rokom pri mojom súboji s Hamiltonom a Kubicom zohralo práve ono kľúčovú úlohu. Očakávam, že aj počas tohto víkendu to bude rovnaké, tesný súboj medzi Red Bullmi, McLarenmi a Ferrari," poznamenal čo nevidieť 35-ročný druhý muž celkového poradia MS Mark Webber.

"Preteky v Spa budú mať určite pre mňa špeciálny charakter v tento čas, keď si pripomínam svoju prvú veľkú cenu v kariére, ktorú som tu odjazdil pred 20 rokmi. Ťažko uveriť, že to bolo tak dávno. Mnoho sa zmenilo počas tých 20 rokov, no jedna vec nie: trať je tu stále senzačná. Milujem jej prírodnú scenériu so stúpaniami a klesaniami. Pre mňa Spa zostáva mojou obývačkou, pretože bola dejiskom mnohých významných udalostí v mojej kariére. Práve v tomto čase by som rád poďakoval všetkým mojim fanúšikom za ich vernosť a podporu, ktorej som sa tešil počas celých 20 rokov a tiež pri mojom návrate na súťažné okruhy," netajil dojatie Michael Schumacher pripomínajúci si vo štvrtok 20 rokov od svojho debutu vo F1.

Veľká cena Belgicka odštartuje tradične v nedeľu o 14.00 h. Počas víkendu hlásia meteorológovia v okolí pretekárskeho okruhu zamračené počasie s prehánkami a teplotami do 20°C. Búrka by sa mala cez okruh prehnať v piatok, po nej by mali teploty klesnúť až pod 10 °C, v sobotu a nedeľu by sa malo počasie zlepšovať, no možnosť dažďa bude pretrvávať.

Veľká cena Belgicka

Dejisko: okruh Spa-Francorchamps

Dĺžka jedného kola: 7,004 km

Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)

Divácka kapacita: 70 000

Minuloročný víťaz: Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,108 (2004 - priemer 239,890 km/h)

Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)

Najviac víťazstiev - tím: 16 - Ferrari

História:

Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa. Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu. V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink - 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami - v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky, a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.

Kuriozity:

Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.

Najtragickejšie boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey, ktorý mal smolu, keď mu počas jazdy do tváre vletel vták.

V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadali život Gilesa Villeneueva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneueva.

V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich zo stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý po tom, ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.

Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické počasie. V ardenských lesoch často prší, a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý.

Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Raidillon. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá - pravá - ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Rouge jazdci cez obzor nevidia.

Prehľad posledných víťazov VC Belgicka:

2010 Lewis Hamilton (V. Brit. ) McLaren

2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari

2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes

2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes

2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren - Mercedes

1999 David Coulthard (V. Brit.) McLaren - Mercedes

1998 Damon Hill (V. Brit.) Jordan

1997 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton

1994 Damon Hill (V. Brit.) Williams

1993 Damon Hill (V. Brit.) Williams

1992 Michael Schumacher (Nem.) Benetton

Poradie MS (po 11 z 19 pretekov):

1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 234 bodov, 2. Mark Webber (Aus.) Red Bull 149, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 146, 4. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 145, 5. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 134, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 70, 7. Nico Rosberg (Mercedes) 48, 8. Nick Heidfeld (Nem.) Renault 34, 9. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 32, 10. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 32, 11. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 27, 12. Adrian Sutil (Nem.) Force India 18, 13. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso 12, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 10, 15. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 8, 16. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India 8, 17. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 4

Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 383, 2. McLaren 280, 3. Ferrari 215, 4. Mercedes 80, 4. Renault 66, 6. Sauber 35, 7. Force India 26, 8. Toro Rosso 22, 9. Williams 4.