Oblačno
Bratislava
Oto
5.12.2024
Räikkönen majstrom sveta
Zdielať na
Motorizmus

Räikkönen majstrom sveta

Zdroj: SITA/AP/Silvia Izquierdo

Kimi Räikkönen získal pre Ferrari prvý titul majstra sveta od roku 2004

Fín Kimi Räikkönen sa stal novým majstrom sveta automobilov F1, keď vyhral posledné preteky sezóny Veľkú cenu Brazílie na okruhu Interlagos pri Sao Paule pred tímovým kolegom z Ferrari Felipem Massom a Španielom Fernandom Alonsom na McLarene.

Doterajší líder svetového šampionátu Lewis Hamilton prišiel v Južnej Amerike do cieľa po nervóznej jazde na tri zastávky až na 7. mieste a v celkovom poradí sa prepadol na 2. priečku za Räikkönena. Obhajca titulu z posledných dvoch rokov Alonso mal v celkovom poradí rovnaký počet bodov ako Hamilton, pri rovnakom počte víťazstiev v jeho neprospech hovoril menší počet druhých miest.

Fín vyhral pred duom z McLarenu o bod. Pred nedeľňajšími pretekmi bol Räikkönen tretí so sedembodovým odstupom na Hamiltona a trojbodovým na Alonsa.

Fín Räikkönen sa stal tretím majstrom sveta v histórii z Fínska po Mikovi Häkkinenovi (1998 a 1999) a Kekem Rosbergovi (1982). Ferrari, ktoré už skôr získalo Pohár konštruktérov, sa z individuálneho titulu majstra sveta tešilo prvýkrát od sezóny 2004, keď ho vybojoval Michael Schumacher.

Räikkönen jazdí vo formule 1 od roku 2001, doteraz bolo jeho najväčším úspechom dvakrát druhé miesto v hodnotení šampionátu. V Brazílii vyhral severan vďaka tímovej taktike 15. preteky v kariére, šieste v sezóne. K titulu majstra sveta ho katapultoval skvelý záver sezóny, z posledných štyroch pretekov vyhral tri.

Dôležité preteky mali dramatický hneď štart. Víťaz kvalifikácia Felipe Massa po ňom pribrzdil Hamiltona, ktorého následne v súboji predbehol aj Alonso. Hamilton navyše vyletel z trate, dokázal sa však vrátiť a prepracovať na 6. miesto. Po predbiehacom manévri s Nickom Heidfeldom v 7. kole však výrazne spomalil a prepadol sa až na 18. pozíciu.

Hamilton mal pravdepodobne problémy s riadením, ktoré však po chvíli pominuli a Brit pokračoval v pretekoch. Po problémoch zmenil taktiku a pokúsil sa ísť s troma zastávkami v boxoch. Ani rýchle auto, najmä v závere pretekov, keď jazdil najrýchlejšie kolá, mu však na lepšie ako 7. miesto nepomohlo. Po štarte sa na čele usadila dvojica Ferrari Massa a Räikkönen.

SITA/AP/Silvia Izquierdo

Brazílčan pred vlastným publikom sa svojmu kolegovi i tretiemu Alonsovi postupne vzďaľoval a po prvých zastávkach ostal na čele. Druhýkrát k mechanikom však išiel o tri kolá skôr ako Räikkönen, ktorý to náležite využil a v 53. kole po svojej návšteve boxov sa vrátil na trať ako líder pretekov.

Massovi sa postupne začal vzďaľovať a svoje prvenstvo si udržal až do konca. Zaujímavosťou pretekov bolo 31. kolo a zastávka v boxoch Williamsu, kde nováčik Kazumi Nakadžima zrazil jedného z mechanikov, keď nedokázal zastaviť na vyznačenom

Výsledky:

Veľká cena Brazílie (Interlagos pri Sao Paulo, 71 kôl, 305,909 km):

1. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:28:15,270,
2. Felipe Massa (Braz.) Ferrari +1,493,
3. Fernando Alonso (Šp.) McLaren +57,019,
4. Nico Rosberg (Nem.) Williams +1:02,848,
5. Robert Kubica (Poľ.) Sauber-BMW +1:10,957,
6. Nick Heidfeld (Nem.) Sauber-BMW +1:11,317,
7. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren +1 kolo,
8. Jarno Trulli (Tal.) Toyota +1 kolo,
9. David Coulthard (V. Brit.) Red Bull +1 kolo,
10. Kazuki Nakadžima (Jap.) Williams +1 kolo,
11. Ralf Schumacher (Nem.) Toyota +1 kolo,
12. Takuma Sato (Jap.) Super Aguri +2 kolá,
13. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Toro Rosso +2 kolá,
14. Anthony Davidson (V. Brit.) Super Aguri +3 kolá.

Vypadli:
Webber (Austr.) Red Bull, Jamamoto (Jap.) Spyker, Fisichella (Tal.) Renault, Button (V. Brit.) Honda, Vettel (Nem.) Toro Rosso, Kovalainen (Fín.) Renault, Barrichello (Braz.) Honda, Sutil (Nem.) Spyker.

Najrýchlejšie kolo:
Räikkönen 1:12,445 (66. kolo)

Konečné poradie MS (po 17 pretekoch):

Jednotlivci:

1. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 110,
2. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 109 bodov,
3. Fernando Alonso (Šp.) McLaren 109,
4. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 94,
5. Nick Heidfeld (Nem.) BMW 61,
6. Robert Kubica (Poľ.) BMW 39,
7. Heikki Kovalainen (Fín.) Renault 30,
8. Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault 21,
9. Nico Rosberg (Nem.) Williams 20,
10. David Coulthard (V. Brit.) 14,
11. Alexander Wurz (Rak.) Williams 13,
12. Mark Webber (Austr.) Red Bull 10,
13. Jarno Trulli (Tal.) Toyota 7,
14. Sebastian Vettel (Nem.) BMW / Toro Rosso 6,
15. Jenson Button (V. Brit.) Honda 6,
16. Ralf Schumacher (Nem.) Toyota 5,
17. Takuma Sato (Jap.) Super Aguri 4,
18. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Toro Rosso 3,
19. Adrian Sutil (Nem.) Spyker 1.

Pohár konštruktérov:
1. Ferrari 204,
2. BMW-Sauber 101,
3. Renault 51,
4. Williams 33,
5. Red Bull Racing 24,
6. Toyota Racing 13,
7. Toro Rosso 8,
8. Honda 6,
9. Super Aguri 4,
10. Spyker MF1 1
(McLaren-Mercedes vylúčili pre špionáž).

SITA/AP/Silvia Izquierdo

Vizitka majstra sveta v pretekoch formuly 1 Kimiho Räikkönena z Fínska:
Narodený: 17. októbra 1979 v Espoo
Tím: Scuderia Ferrari
Počet odjazdených pretekov v F1: 122
Počet titulov majstra sveta: 1 (2007)
Počet víťazstiev: 15
Počet pódiových umiestnení: 48
Pole positions: 14
Počet bodov získaných počas kariéry: 456
Prvé preteky: 2001 Veľká cena Austrálie, prvé víťazstvo: 2003 Veľká cena Malajzie

Kariéra v F1:
Sauber-Petronas (2001),
McLaren-Mercedes (2002-2006),
Ferrari (2007 - zmluva do konca roku 2009).
Vicemajster sveta 2003 a 2005.

Zaujímavosti:
Räikkönen je spolu s Michaelom Schumacherom a Alainom Prostom jedným z tria v histórii F1 so siedmimi víťazstvami v jednej sezóne (2005), ktoré však neznamenali zisk titulu majstra sveta. V roku 2005 vyrovnal rekord Michaela Schumachera v počte najrýchlejších kôl za sezónu (10). V súčasnosti je najlepšie plateným pilotom v F1. Räikkönen je aj vlastníkom tímu britskej formuly 3. Kariéru v motoristickom športe začínal na motokárach ako desaťročný. V roku 2000 vyhral sedem z desiatich pretekov v britskom šampionáte Formuly Renault a vyslúžil si pozvánku do sveta F1.

Räikkönen nikdy neprestal veriť:

"Nikdy som neprestával veriť, že sa mi môže podariť získať titul majstra sveta. Počas sezóny sme nemali najlepšiu pozíciu, ale vždy sme verili, že sa to môže obrátiť. Chceli sme odviesť lepšiu prácu ako ostatní. Držali sme všetci v tíme spolu a stále sme si hovorili, že sa rozhodne až na konci. Máme za sebou dlhú cestu. Musím sa poďakovať všetkým z tímu, odviedli skvelú prácu nielen dnes, ale počas celého roka. Dnes som mal veľmi dobrý štart, keď začal mať problémy Hamilton, vedel som, že prichádza naša šanca. Auto išlo výborne, snažil som sa ho trochu šetriť a rovnako aj pneumatiky. Som šťastný, ale musím povedať, že to bol bláznivý deň."

Zdielať na